Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 19 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

trasa 20 - Wzdłuż płn-wschodniego obrzeża Kotliny Toruńskiej

Wyjazd z Torunia Szosą Chełmińską (nr 553) - przejazd przez Wrzosy i przyległy las do    Różankowa i dalej przez Świerczynki szosą wzdłuż linii kolejowej do stacji paliw    przy wjeździe do Łubianki, skręcamy w lewo na Zamek Bierzgłowski* (krzyżacki zamek zwiedzamy z zewnątrz i z dziedzińca, ew. także kaplicę zamkową). Dalej jedziemy w kierunku Bierzgłowa (wychodząc z zamku w lewo). Po 3 km jadąc wzdłuż zagród chłopskich, widzimy po prawej stronie Łubiankę i charakterystyczne silosy magazynów zbożowych. Dojeżdżamy do drogi nr 546 (Chełmża - Zławieś), gdzie skręcamy w lewo. Zauważamy po lewej stronie ruiny starego wiatraka, a po pokonaniu średniej wielkości wzniesienia, po prawej, stary kościół. Jest to gotycki kościół z przełomu XIII/XIV w. p. w. św. Wawrzyńca wzniesiony z kamienia polnego, uzupełnionego w delikatniejszych i górnych partiach zabudową z czerwonej cegły. W 2. połowie XVI w. kościół był przejściowo ewangelicki. Charakterystyczną jest drewniana dzwonnica, stojąca na przykościelnym cmentarzu, która wcześniej (do 1964 r.) stanowiła dobudówkę kościoła Po niespełna 3 km i pokonaniu ostrego łuku drogi, skręcamy w lewo w kierunku Zarośla Cienkiego. Ciekawą okolicą, wyjątkowo spokojną i urozmaiconą widokowo droga jedziemy 8 km. Atrakcyjność tego odcinka podnoszą łagodne wzniesienia, nie sprawiające większego problemu i bogate środowisko wodne (Struga i Górny Kanał, stanowiące pierwsze, północne ścieki wiślane Kotliny Toruńskiej). Teren jest zagnieżdżony przez sporo par bocianich i inne ptactwo lubiące wodę i spokój, który to i my powinniśmy zachować, chcąc "łyknąć" trochę prawdziwej przyrody.

Dojeżdżamy do szosy (nr 10). Skręcamy w lewo w kierunku Torunia. Mając do dyspozycji wydzielone pobocze   jezdni dojeżdżamy swobodnie do miasta. Po drodze mamy możliwość "popasu" w przydrożnej restauracji w Górsku. lub   barach leśnych .

Długość trasy: około 50 km; małe różnice wzniesień.

Czas przejazdu:  w granicach 4 - 4,5godzin.

Uwaga:   Trasa nadaje się na wycieczki rodzinne. Poza Toruniem minimalny ruch   samochodowy. Najkorzystniejsza pora wyjazdu 10.00.

_______________________________

* Zamek Bierzgłowski - wzniesiony przez Krzyżaków w XIII - XIV w.(początek budowy ok. 1270 r.) jako pośredni między   Toruniem i Chełmnem. Po wojnie trzynastoletniej własność królewska, od 1520 do 1840 r. własność miejska Torunia, w 1903 r. wykupuje go rząd pruski, a w 1929 r. przejmuje go Diecezja Chełmińska. Po II wojnie przechodzi właściwe dla tego okresu koleje, żeby w 1992 r. do niej powrócić. Jest częściowo rekonstruowany (lewe skrzydło) i dostosowywany jako Diecezjalne Centrum Kultury oraz Rolne Gospodarstwo Seminaryjne. Warto zwrócić uwagę na bramę zamku wysokiego z portalem z 1305 r., na okalającą zamek fosę i kapitalne położenie obronno - topograficzne.