Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 20 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

trasa 21 - Szlakiem nieistniejących kolei

Opuszczamy Toruń Szosą Chełmińską i dobrą drogą asfaltową (nr 553) - mijając Różankowo i Świerczynki - przejeżdżamy obok stacji kolejowej (nieczynnej) Pigża, usytuowanej po lewej stronie szosy. Jedziemy dalej do Łubianki, gdzie na skrzyżowaniu przy posterunku policji skręcamy w lewo w drogę nr 546 wiodącą z Chełmży do Złejwsi. Wyjeżdżając z Łubianki przecinamy zerwaną w latach osiemdziesiątych linię kolejową    łączącą niegdyś Toruń z Unisławiem i dalej z Chełmnem. Towarzyszyła ona nam zresztą przez cały czas po naszej lewej ręce, od dworca północnego poczynając. Stanowiła ona niegdyś istotną arterię komunikacyjną tego obszaru w przewozie towarowo - osobowym. Obecnie istnieje jedynie, jako towarowe wahadło do magazynów paliwowych w Zamku Bierzgłowskim. Jedziemy dalej i po ok. 3 km dojeżdżamy do Bierzgłowa.

Zauważamy po lewej stronie ruiny starego wiatraka, a po pokonaniu średniej wielkości wzniesienia, po prawej, stary kościół. Jest to gotycki kościół z przełomu XIII/XIV w. p. w. św. Wawrzyńca wzniesiony z kamienia polnego, uzupełnionego w delikatniejszych i górnych partiach zabudową z czerwonej cegły. W 2. połowie XVI w. kościół był przejściowo ewangelicki. Charakterystyczną jest drewniana dzwonnica, stojąca na przykościelnym cmentarzu, która wcześniej (do 1964 r.) stanowiła dobudówkę kościoła.

Zadrzewioną drogą, po następnych 4 km, mijając Łążyn, osiągamy Rzęczkowo, gdzie skręcamy w lewo w kierunku Złejwsi. Po pokonaniu 1 km, na oznakowanym skrzyżowaniu, skręcamy w prawo w kierunku Skłudzewa, od którego dzielą nas 3 km. Mamy możliwość obejrzenia w Skłudzewie zespołu pałacowo - parkowego (od 1989 r. siedziba Fundacji Piękniejszego Świata) z XIX w. z 400 - letnim dębem i 140 - letnim platanem klonolistnym (pomniki przyrody) oraz grodziska średniowiecznego.

Dalej jedziemy 6 km, nie najlepszą wprawdzie, ale nie stwarzającą większych problemów drogą wiodącą skrajem lasu w kierunku Stanisławki i Czarnowa. Po naszej lewej stronie obniżenie terenowe opada do Górnego Kanału. W Stanisławce skręcamy w lewo w asfaltowa drogę i przez mostek nad tymże, po ok. 2 km dojeżdżamy do drogi nr 10. Tuż przed nią przecięliśmy, nieistniejącą już od lat 60 - tych, linię kolejową Toruń - Czarnowo. Oddana do użytku w 1910 linia służyła, przede wszystkim, jako droga transportowa płodów rolnych. Przewoziła oczywiście również pasażerów, pokonując tę trasę 2 - 3 razy na dobę. Trasa kolei wiodła na całym prawie odcinku, wzdłuż dzisiejszej drogi nr 10 (Toruń - Bydgoszcz) z przystankami w : Czarnowie (końcowy), Toporzysku, Złejwsi, Pędzewie, Smolnie, Górsku, Rozgartach, Przysieku i Toruniu Zachodnim, obecnie nieistniejącym, a usytuowanym niegdyś w pobliżu dzisiejszego skrzyżowania ulicy Sienkiewicza z Gagarina.

Wygodnym poboczem drogi nr 10, po ok. 26 km dojedziemy do Torunia. Po naszej lewej stronie, spotkamy jeszcze relikty starej kolejki, bądź to w postaci czerwonych budynków stacyjnych (ich pozostałości), bądź też resztek torowiska i ramp. Do Torunia mamy jeszcze 1,5 - godzinną jazdę, a więc należałoby się wzmocnić napojem lub przekaską, co nie nastręcza, przy tej ruchliwej szosie, żadnych problemów.

Długość trasy: około 65 km; małe różnice wzniesień.

Czas przejazdu: w granicach 5 godzin.

wyedytowano: 2007-05-25 23:23
aktywne od dnia: 2007-04-03 22:28
drukuj
Komentarze użytkowników (1)
red, 2008-11-04 09:12:58
Jeśli ktoś się nie boi terenu, to warto w Zamku Bierzgłowskim zjechać z asfaltu i poruszać się po tej nieczynnej lini kolejowej. Po drodze kilka razy trzeba zjechać w bok bo droga bywa zarośnięta ale cały czas linię mamy w zasięgu wzroku. Trasą można dojechać do Unisławia.
Dodaj swój komentarz:

:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.