Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 19 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Uwagi do projektu przebudowy chodnika przy ul. Bydgoskiej na chodnik i drogę rowerową + ODPOWIEDŹ

Toruń, 15. 02. 2008r.

RT 01/08
 
Pan
Andrzej Glonek
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg

W związku z planowaną przebudową chodnika przy ul. Bydgoskiej na chodnik i drogę rowerową pragniemy przedstawić kilka uwag dotyczących tego projektu.

Droga rowerowa przy ul. Bydgoskiej zgodnie z przyjętym „Programem komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-2015” ma mieć kategorię główną i powinna posiadać parametry jak najbardziej przyjazne dla rowerzystów.

Składając to pismo liczymy na rzetelne przyjrzenie się problemowi oraz na podjęcie takich decyzji, które sprawią, że planowana droga rowerowa zostanie wykonana jak najlepiej.

  1. Nawierzchnia drogi rowerowej została zaprojektowana z płytek betonowych 35x35 koloru czerwonego. Ten rodzaj nawierzchni nie jest najlepszym rozwiązaniem dla drogi rowerowej. Postulujemy, aby nawierzchnia drogi rowerowej została wykonana z asfaltu. Rozumiemy, że projekt przebudowy ul. Bydgoskiej musi być zatwierdzony przez konserwatora zabytków, lecz uważamy, że asfaltowa nawierzchnia drogi dla rowerów nie zakłóci w żaden sposób cennych walorów architektonicznych ulicy. Wręcz przeciwnie, starannie położona (nie łopatą, a rozściełaczem) asfaltowa droga rowerowa dobrze wpisze się w okolicę i stworzy nową jakość odnośnie budowy dróg rowerowych w Toruniu. Jeśli konserwator zezwolił na położenie asfaltu na jezdni w obrębie Starego Miasta (ul. Piekary) to asfalt na drodze rowerowej w dzielnicy Bydgoskie Przedmieście nie powinien stanowić problemu. Pragniemy przypomnieć, że droga rowerowa z asfaltu jest tańsza, trwalsza i wygodniejsza.
  2. W projekcie jest 18 wyjazdów z posesji przecinających drogę dla rowerów. Wyjazdy zaplanowane są w sposób nadrzędny w stosunku do drogi rowerowej. Nawierzchnia wyjazdów ma zostać wykonana z kostki kamiennej rzędowej. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zachowanie ciągłości ścieżki rowerowej przy wyjazdach z posesji; zgodnie z art. 27 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym rowerzyści mają pierwszeństwo przed pojazdami przecinającymi ścieżkę poza jezdnią, a więc np. wyjeżdżającymi z posesji. Brak ciągłości przy wyjazdach sugeruje pierwszeństwo dla korzystających z wyjazdów co spowoduje wprowadzenie zagrożenia dla użytkowników drogi rowerowej. Ponadto brak ciągłości pogarsza jakość drogi rowerowej oraz istotnie wpływa na komfort jazdy rowerzystów. Nawierzchnia powinna zapewniać płynność i wygodę jazdy, a  przejazdy na posesje muszą być podporządkowane wobec drogi rowerowej zarówno pod względem nawierzchni, jak i oznakowania zgodnie z PoRD i  przyjętymi Standardami.
  3. Droga rowerowa nie jest wystarczająco odseparowana od części dla pieszych. Kolor nawierzchni (szare płytki dla pieszych i  czerwone dla rowerzystów) nie odegra w tym przypadku znaczącej roli, dlatego też asfalt byłby najlepszym rozwiązaniem. Niezależnie od zastosowanej konstrukcji nawierzchni postulujemy, aby ścieżka rowerowa była obniżona względem chodnika o 3-5 cm i oddzielona krawężnikiem o odpowiednio wyprofilowanym brzegu. Takie rozwiązanie zalecane jest przez „Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej miasta Torunia”. Pozwoli to na wyraźniejsze oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu pieszego przez co wzrośnie bezpieczeństwo użytkowników drogi rowerowej i chodnika.
  4. Droga rowerowa na długim odcinku może zostać poszerzona do około 2,5 metra. Pozwalają na to warunki terenowe. Nie należy zapominać również o bezpiecznej skrajni rowerowej. W kilku miejscach droga rowerowa wymaga lepszego wyprofilowania.
  5. Szczególną uwagę należałoby zwrócić na przebieg drogi rowerowej przy skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi, gdzie konieczne jest umożliwienie włączenia się do ruchu ulicznego przez rowerzystów opuszczających drogę rowerową, oraz włączenie się do ruchu na drodze rowerowej z ruchu ulicznego (należałoby umożliwić rowerzystom swobodne zjazdy i wjazdy) w podstawowych relacjach podróży. Przejazdy drogi rowerowej przez jezdnię dla zwiększenia bezpieczeństwa winny zostać oznaczone kolorem czerwonym.
 

Mamy nadzieję, że powyższe propozycje zmian zostaną przeanalizowane. Jeśli droga dla rowerów przy ul. Bydgoskiej zostanie zbudowana zgodnie z obecnym projektem, na pewno nie będzie to inwestycja na miarę oczekiwań rowerzystów, a nawet pogorszy stan obecny. Za podobny koszt można zbudować zdecydowanie lepszą infrastrukturę rowerową, zgodną z obowiązującymi Standardami. Jakość powstających dróg rowerowych nie może zniechęcać ich użytkowników.

Liczymy na konkretną odpowiedź na zawarte w naszym piśmie postulaty. Powyższe uwagi możemy przedyskutować na spotkaniu.

Więcej o projekcie na stronie internetowej stowarzyszenia pod adresem: http://rowerowytorun.com.pl/sciezka-rowerowa-przy-bydgoskiej-torun,212,l1.html

 
 
 
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń


Do wiadomości:
Michał Zaleski – Prezydent Miasta Torunia


Odpowiedź MZD

MZD-PRI-4/5540/17/08
Toruń 27 luty 2008


Pan Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie ,, Rowerowy Toruń "

Odpowiedź na pismo dotyczące ul. Bydgoskiej.

Dokumentacja projektowa drogi rowerowej przy ul. Bydgoskiej do ul. Sienkiewicza jest właśnie w trakcie aktualizacji, więc projektant na pewno zapozna się z Pańskimi uwagami na ten temat. Jeśli chodzi o odcinek ul. Bydgoskiej od ul. Sienkiewicza do ul. Reja to również mamy już projekt drogi rowerowej. Zakłada on nawierzchnię asfaltową. Nawierzchnia zjazdów indywidualnych odróżnia się od nawierzchni drogi po to by rowerzyści z większej odległości mogli zorientować się, że dojeżdżają do miejsca, w którym muszą zachować większą ostrożność. Kwestię pierwszeństwa można dodatkowo uwypuklić poprzez oznakowanie.


Z poważaniem
Zastępca dyrektora
inż. Stefan Kalinowski


wyedytowano: 2008-03-03 14:01
aktywne od dnia: 2008-03-03 02:30
drukuj  
Komentarze użytkowników (5)
asiao-o, 2008-03-03 14:08:14
projektant sie zapozna.......:D czolg jedzie?
sie nie wysilil pan zastepca dyrektora odpowiadajac na to pismo, podobnie jak i na 2 poprzednie;/
pietruch, 2008-03-03 19:06:09
"Kwestię pierwszeństwa można dodatkowo uwypuklić poprzez oznakowanie."

Czyli 'ustąp pierwszeństwa przejazdu' dla rowerzystów tam postawią przed każdym wyjazdem z posesji %)   :happy
edijoe, 2008-03-11 14:21:53
I oczywiście czekali z tą pseudo-odpowiedzią 13 dni - maksymalne przeciąganie sprawy. Oczywista gra na czas.
pawel, 2008-10-09 00:44:53
http://mzd.torun.pl/bip/index.php?str=874

wrzucono zamwienie na BIP.

niestety dalej sciezka poprzecinana jest w kilkunastu miejscach przez wyjazdy z posesji. raz tlumaczone jest to zabytkowym charakterem ulicy, raz bezpieczenstwem lol. wedlug mnie to zwykla indolencja i ignorancja. aby tylko rowerem nie bylo szybciej i bezpieczniej niz samochodem  ??

jesli projektanci i urzednicy nie naucza sie jak powinna wygladac funkcjonalna droga rowerowa to niech sobie podziekuja za budowanie pseudo infrstruktury dla rowerzystow.

moja propozycja jest taka: pieniadze na sciezki niech urzednicy wrzucaja na konto, jak przyjda madrzejsi beda mieli przynajmniej za co budowac.

a tak naprawde to wcale nie jest smieszne, ilez razy mozna pisac, mowic, a do MZD i tak niewiele dociera.


  :bad
edijoe, 2008-10-13 21:39:53
Dopóki (współczesne) standardy budowy dróg rowerowych i ułatwień dla rowerzystów nie będą OBOWIĄZKOWO dodawane do dokumentacji przetargowej, dopóty urzędy i wykonawcy będą mieli je głęboko w poważaniu.  :bad

"Projektant się na pewno zapozna":$$ -- blablabla - jak widać po czasie, jednak nie "zapoznał się" - chociaż miał na to jeszcze ładnych parę miesięcy od momentu wysłania pisma przez Stowarzyszenie   :[]

Jasno widać z Waszej działalności, że szumne deklaracje, "strategie", "standardy" - nie mają w praktyce absolutnie żadnego znaczenia, bo w dokumentacjach dla wykonawców (a tylko do niej mają oni obowiązek się stosować) nie ma o rowerach ani słowa. Nawet w projektach przebudowy ścieżek rowerowych...

Ot, kolejne ważne pismo do urzędasów leży w szufladzie pół roku, skwitowane zdawkową odpowiedzią nie na temat. A za następnych parę miesięcy szumnie zostanie oddanych Kolejnych Kilka Kilometrów Drogi Dla Rowerów.
  :bad
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook